SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

14/7

Publicerad 2015-07-14 22:11:10 i Renovering, Trädgård,

I dagarna tre har jag nu jobbat med mitt lilla projekt. Nu är det klart! Tillåt mig att presentera min hemmasnickrade spaljé med tillhörande rosor!
Byggfasen:
Och simsalabim ;) så var den färdig:
I jorden hittar vi rosorna White New Dawn (klättrande) samt Pink The Fairy (marktäckande). De kommer förhoppningsvis se ut ungefär såhär:
Ser verkligen fram emot att se rosorna växa upp! Detta element har saknats vid torpet. Dock hittade vi några ledsna grenar av vad som ser ut som nyponbuske vid dassets hörn. Kanske en rest av en gammal ros?
Lite senare på dagen fick blommor från mammas trädgård och gratisblommor från en kollegas trädgård flytta in i rabatten. Liljor (osäker färg, trolig tigerlilja), vit fingerborgsblomma, gul sibirisk vallmo, rosenbräcka, purpurklätt och en vit sommarblomma som får bytas mot någon perenn nästa år. Det ser ju alltid väldigt tråkigt ut när det är nyplanterat men till nästa år breder de nog ut sig. Groparna är välfyllda med brunnen hästskit. ;)
Fingerborgsblomman kommer ju inte finnas kvar på denna plats nästa år då den är tvåårig och blommar andra året. Men den kommer fröa, och de frösår sig duktigt. Jag har bara mörkt rosa så detta blir ett fint tillskott i trädgården!
Inne i skuggan under kornellen har vi klippt, rensat och räfsat. Nu är det glest, öppet och fint! Där bor nu ett gäng
skuggväxter som ska få breda ut sig i ett blivande woodland.
Hosta "Frances WIlliams"
Hosta "Touch of Glass"
Hosta "Halycon"
Alunrot "Silver Scrolls"
Kaukasisk förgätmigej "Jack Frost"
De har också fått en god dos gödsel och i gengäld önskar jag mig att de breder ut sig duktigt och blir stora, fina bestånd!
I trädgården hittade jag också några trevliga typer idag. Bland annat denna häftiga skalbagge, "humlebagge"!
Och så en husuppdatering såklart. Murning avslutad, nu går projektet in i nästa fas. En "klack" ska muras ovanpå och sedan ska botten av huset påbörjas.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela