SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Vitt vitt vitt

Publicerad 2016-07-30 20:28:19 i Renovering,

Mycket hinner man med på semestern! Idag blev vardagsrummet klart för tapetsering. Det är nu spacklat, slipat, grundmålat, murstocken är målad, fönsternischer är på plats och målade en gång, fönsterfoder är på plats invändigt och även utvändigt på två av tre fönster och taket är målat. Det är så obeskrivligt fint där inne nu. Det lyser av vitt, rent och fräscht och kanske framförallt, allting är rakt och fint.
 
Jag kommenterade idag att nu kan vi ju avsluta det här rummet, det är vitt vitt vitt och det är väl så det ska vara nu för tiden. :) Men nej, detta kommer inte vara en dröm i vitt. En lantlig dröm i vitt är i mina ögon endast en modern inredningsstil med starka nordiska rötter. Den riktiga lantstilen kan dra åt allmoge eller herrgård, men den var aldrig vit. Den var mönstrad, murrig, färgad och ombonad. Här är ett smakprov på tapeterna som kommer att användas i huset...
Fönster före foder och med omålade nischer:
Sista fönstret är kvar och har inte fått målade nischer än men annars är alla fönster klara!
Murstocken före målning, lite kladd från takmålningen visar hur sotig den var.
Nu är den rummets stolthet igen!
Nu är det bara att ta tag i tapetseringen, ser verkligen fram emot detta! Detta rum kommer nog bli husets juvel, ett riktigt paradrum. Tapeten kommer vara omfamnande men ändå ljus, gammaldags men inte till överdrift. Jag tror det kommer bli alldeles ljuvligt.

Kommentarer

Postat av: Emmelie

Publicerad 2016-09-08 15:10:43

Jag såg nu att du har ju typ likadant golv framför eldstaden som Ernst har lagt i köket/hallen i årets sommarprojekt! Tror han varit här inne och tassat för inspiration :D

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR9tOmwZA98nREYwhfWIL2qvh9ecW64oBYldIyjZuhLIc1iBKwq6w

Svar: Vad tusan, vilken tjyv! ;) Alla har undrat om jag inte ska byta det där kaklet och plattorna som ligger på spishyllan. Men nein! De ska vara kvar. Tycker om dem trots allt.
Sandra Nordquist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela