SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Hektiska tider

Publicerad 2017-03-16 09:36:25 i Renovering,

Just nu är det högtryck i torpet. Vi arbetar lite simultant med tvättstuga och badrum. I tvättstugan har vi kaklat och klinker är lagt i halva rummet – så mycket som krävs för att vattentanken ska kunna sättas upp. Den ska monteras i morgon. Eftersom golv är känsligt och ska ligga i två dagar innan det går att gå på kom vi inte längre än så. Istället gick vi över till badrummet där tätning för våtutrymmen pågår.

 

Det känns fantastiskt skönt att vi är på gång. Det har tagit lite för lång tid. Men när alla hjälper till flyter det ändå på. Igår visade pappa hur man sätter upp tätskiktet, sen behövde han åka och handla då ett lim var slut. Jag och mamma fortsatta själva och nästan halva rummet blev klart. På väggarna då. Golvet kvarstår.

Jag går annars mest i trädgårdsdrömmar. Planerar för växthus och köksträdgård. Planerar grusgångar och vackra rosor. Jag vet precis hur jag vill ha det på framsidan nu. Värre är det med ”kranskommunerna” eller vad man nu ska kalla kanterna. Ingenmansland? Ogräsland? Skogsmarken? Det är ett gytter av tråkväxter, invasiva växter, men framförallt illgul praktlysing. Nu råkade jag se en bild på svartklöver och blev såklart förälskad. Den verkar inte tåla vår vinter, annars är jag lite tveksam till nya klöversorter. Vill inte råka ut för att sprida någon alsikeklöver eller liknande som är giftig för våra hästar. Eller en väldigt invasiv sort för den delen.

Att inte sprida invasiva arter via min trädgård är viktigt för mig då jag är mycket intresserad och mån om vår inhemska flora och fauna. Det är sant att arter alltid har flyttat och hittat nya platser att finnas på. Men med våra vanor idag sker sådana flyttningar över onormalt långa sträckor. På den nya platsen kan en art växa och leva helt utan fiender och ta över på bekostnad av många andra arter. Se bara på lupiner. Många tycker de förgyller med sin prakt men faktum är att de spritt sig från trädgårdar och nu utarmar känsliga arter i vägrenar och marker som kanske slås en gång per säsong. Där det växer lupiner växer det i regel bara lupiner.

Nåväl!

I ett första steg med trädgården så har vi samlat ihop allt virke som låg slängt i hela trädgården på ett ställe. Nu ligger de åtminstone på tork samlat på en upplyft hög. Det blir fint att elda eller bygga fågelholkar av. Det finns nästan oändligt med tegelpannor i hela trädgården också, förvisso staplade mot träd och sådär, men trevligt är det ju inte. Vissa ska slängas, vissa kan sparas. För att inte tala om diket runt huset som ska fyllas igen och slänten som måste schaktas ut…

Ja inte är man sysslolös på landet!

 Ps. Nästa vecka börjar jag en kurs i biodling! Ska bli så himla spännande. Då jag fått ärva en honungsslunga och lite annat samt att pappa har kupor kan jag antagligen börja med bin redan i år. Jättekul!

 

ps2. Här kommer en produktbild på det klinker vi valt till badrummet. Det blev en fadäs med det som vi egentligen valt i ljusgrått så nu blev det denna behagliga som i verkligheten ligger lite mellan grå och beige med lite marmorkänsla.

Källa: Konradssons
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela