SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Ett steg fram och två tillbaka

Publicerad 2013-12-26 22:10:40 i Renovering,

Det är våra slagord på Hjärttorp. Det är i alla fall så det känns.
 
Idag skulle vi:
  • Ta bort fönstret
  • Börja regla väggarna
  • Såga ut ny plats för fönstret, sätta i fönstret och lappa undertill med bitarna som vi sågat bort (när nya fönstren kommer ska hela ytterväggen bytas)
 
Idag har vi:
  • Tagit bort fönstret
  • Upptäckt att vagnstycket till trappan är snedvridet och starkt försvårar isoleringen av väggen
  • Undersökt varför vagnstycket är snett
  • Upptäckt av trappan gått isär och under linoleum och masonit gömde det sig stora glipor i de nedre trappstegen
  • Tagit bort linoleum, masonit och list på de fyra första trappstegen för att kunna trycka ihop trappan igen. Skruven i listen sitter fast som berget och masoniten likaså. Tidskrävande jobb...
Ja, ibland går det helt enkelt inte som man tänkt sig.
 
På lördag kör vi en fortsättning, då ska hela trappan strippas och så ska den tryckas ihop. Hinner vi börja med isoleringen i helgen eller inte? Spännande värre! Det var dock hemskans roligt eftersom vi hittade en fin gammal trätrappa under all 50-talsskit. Drömmen om en vitmålad trätrappa lever!
 
Eftersom jag till stor del mest var ivägen har jag passat på att räfsa löv i trädgården och göra "vårfint". Inte alla år man kan göra det på annandag jul! Finkameran glömdes dock hemma så bilder bjuds nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela