SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Orkidéer, tavlor och fönster

Publicerad 2013-11-15 17:07:00 i Allmänt, Renovering,

Inte mycket skrivet här senaste dagarna. Jag har helt enkelt inte hunnit! Först och främst så har jag inte hunnit röja och bryta bort väggen, så jag har inte haft så mycket att skriva om. Det har varit skolarbete istället, samt beställning av fönster! Det är positivt, men oj vilken huvudvärk man kan få av alla mått, och inte minst alla beslut man måste ta.
 
Helt plötsligt måste jag ha en åsikt om fönstret ska ha gammaldags snäppen eller om jag vill öppna med handtag? Det har aldrig ens slagit mig att gamla fönster inte har handtag. De bara är. Finns det ett handtag öppnar man med det, finns det inte så puttar man upp fönstret på annat vis. Jag måste bestämma hur mycket spröjs det ska vara i fönstret. För att inte tala om dörren! Fönster i dörren, dubbel eller enkel med sidofönster, spröjs, speglar, storlek..?
 
Men självklart blev det gammaldags fönster till mitt lilla torp. Lite spröjs, tre rutor i varje enskilt fönster. Jag är barnsligt förtjust i små rutor, det är gulligt och tidsenligt tycker jag. Men det passar inte helt fantastiskt till ett litet torp jämfört med ett stort lanthus, för att inte tala om hur lite ljus det släpper in. Men i dörren, där fick jag mina små fönster! Dubbeldörrar (extra höga, precis som de nuvarande dörrarna) med sex rutor i varje samt en stor och en liten spegel. Kommer bli så rackarns snyggt det där. I februari ska mina värmebevarande, isolerade, vackra dyrgripar dyka upp!
Sneak peak!
Igår när vi tittade runt på fönster hittade vi orkidéer på K-rauta, två för 49 kr. Det gick ej att motstå! Sen så idag hamnade vi på Mio för att studera möbeltyger, då en soffa och fåtölj har solblekts och reklamerats. Nytt tyg ordnas, dessvärre finns inte det nuvarande i soltåligt tyg. Men jag tycker vi hittade en alldeles utmärkt ersättare. Sen råkade jag se en tavla med en skalbagge och ja... den var tvungen att följa med hem.
Tre orkidéer i samlingen. Sedan tidigare har jag en riktig storblommande, helvit raring. Frågan är bara om man kan limma fast blomkrukor i fönsterbrädet eller om det är anses som särskilt osmart? Om det är osmart, så vore det trevligt att kunna dressera katten till att jaga fåglar utomhus och inte i fönstret. Antalet krukor har liksom decimerats något det här året... Det är dock inte därför mina saknar några på bilden. Det är bara ren lathet. Sån är jag.
En av dem är dock tänkt att få släppa loss och leva riktigt orkidéliv från en takhängd ampelkruka helt utan stödpinne. Den ska få hänga ner och låtsas att den lever djungelliv. Jag hittade nämligen en helt perfekt sådan kruka i torpet, en helt rund i glas med öppning "på sidan" i förhållande till upphängningsanordningen. Superduper för en epifyt blomma!
 

Kommentarer

Postat av: Sofie

Publicerad 2013-11-16 23:55:57

Vilken otroligt vacker tavla! Var har du köpt den? :)

Svar: Visst är den? Den är från Mio!
Sandra Nordquist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela