SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

På tapeten

Publicerad 2013-11-24 10:24:00 i Inredning, Renovering,

Jag började kolla på tapeter innan jag for till Karlstad i veckan. Det är verkligen en djungel, men samtidigt vet jag att jag måste bena ut läget. Detta är inget moment jag bara kan vifta förbi. Tapetval är viktigt!
 
Så jag har letat i affär och på internet och trevande börjat närma mig detta Mount Everest. Hur får man ihop en lantlig stil med charm och romantik, tillsammans med moderna material och former, samt en liten släng av industri? Vitt får det gärna vara men shabby chiq är inget jag vill kalla mitt hem. Inte heller industry chiq eller vad det nu kallas, men jag älskar gamla industritaklampor, gärna med så gott som rostiga kedjor som de hänger i.
 
Dock så är ju många tapeter väldigt dyra om de också ska vara väldigt vackra. Jag har hittat många fina från DecorMaison, Boråstapeter, Colefax & Fowler för att nämna några. Insåg dock att kostnaden springer iväg direkt, och jag vet att jag sett flera fina tapeter på Rusta. I skön kvalitet dessutom. Så jag kikade in där nu och om tapeterna är fina i verkligheten kanske det kan bli nånting sånt här:
Vardagsrum
Sovrum
Kök (tillsammans med bröstpanel i pärlspont?)
Gästrum/kontor
 
 Sovrumstapeten har jag sett på riktigt och den är väldigt fin. Den sista kanske är alldeles för grå/svart i verkligheten, men mönstret var så himla fint! Jag tror dock den upplevs mer vit/grå än mörk och då kan man greja med färger på andra sätt, med textilier och liknande. Tyck gärna till om mina tapetfunderingar! Bu eller bä?
 
För övrigt så har jag även hittat en perfekt säng/soffa till detta rum. Jag har verkligen ingen aning vad jag ska göra med det, men gästrum/kontor är väl antagligen en bra idé. Gärna med så mycket extra förvaring som möjligt utan att det blir fult eller trångt. Jag älskar när man går in i en affär/på en hemsida och trots att man inte är helt säker på vad man vill ha så hittar man direkt vad det är man söker. Nån annan har fiffigt tänkt ut exakt möbeln för mig. Det gillar jag. Här i form av Hemnes dagbädd från Ikea:
Det är ju snedtak och endast en meter i takhöjd utmed långsidorna, så denna variant på 86 cm med förvaring undertill vore inte så tokig. Dessutom kan man dra ut och göra dubbelsäng av den. Alltså vad jag älskar Ikea, de är så FIFFIGA! 
Nu har jag verkligen kommit stormsteg närmare en slutgiltig version av hur jag vill ha det hemma. Så skönt!

Kommentarer

Postat av: Emmelie

Publicerad 2013-11-24 17:17:33

Vi ska ha den första tapeten i vårt sovrum så du kan få se den live ;)

Annars så rekommenderar jag inte rustas tapeter generellt - det är skillnad på att sätta upp riktiga tapeter och deras tapeter (jag gillar boråstapeter, behöver inte bli så mycket dyrare). Samma sak med färg - det går åt mycket mer av deras än av riktig färg så det är inte säkert det blir billigare i längden (och framförallt känns det som större resursslössri)

Svar: Åh, spännande!
Jag har känt på vissa av deras tapeter och det är ju väldigt varierande kvalitet. Jag vill minnas att den storblommiga var bra men det blir att klämma och fundera! Är ju som sagt förtjust i Boråstapeter men jag tyckte Rustas var mer klockrena i sina mönster nu. JÄTTESVÅRT!
Sandra Nordquist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela