SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Renovera och återanvända

Publicerad 2013-11-04 18:51:00 i Renovering,

Precis som bestämt blev det en liten shoppingrunda idag. Jag kom hem med grönsåpa och en spray från Ajax med dubbelt ekocert och de aktiva ingredienserna har naturligt ursprung. Bättre än att inte bry sig alls! Letade efter Galltvål men kunde inte hitta, den är annars en vanlig produkt hos mig. Funkar till ALLT!
Sen blev det även en pannlampa (som retade gallfeber på mig när jag kom hem, men nu funkar den som den ska), lite svampar och trasor, munskydd, fågelmat och timers. Perfekt!
 
Och apråpå fågelmat. Idag hände det. Något som jag tänkt att jag nog kan få vänta lääänge på. Jag har tittat, lyssnat, spekulerat, bannat att jag inte har en kikare... Men så idag, då dök stjärtmesen upp! Jösses vad glad jag blev! Ibland är det tur att min kära mor tar rökpauser utomhus, annars hade vi missat dem. En hel flock kom och satt i kornellen och lönnen. SÅ SÖTA! Den sötaste lilla tättingen som finns! Det behövs absolut ingen kikare för att tydligt se att det är stjärtmesar, även högst upp i lönnen. Vita ullbollar med långa stjärtar och ett gulligt pip-läte. Det var ren och skär lycka det!
 
Men åter till städningen. Den är också rolig, när man ser resultat, men inte SÅ rolig som stjärtmesarna. ;)
Jag har dammsugit och svabbat golvet i vardagsrummet så gott det gick, med alla möbler ivägen. Dammsugit i fönstren och rengjort fönsterbrädor (smutsigt!!). Eldat som tusan. Mamma rensade bland allt i köket, mestadels porslin. Så nu ligger allt sorterat efter de tre S:en: Slänga, Spara, Skänka. Spara/Skänka är hemma och ska köras i diskmaskinen.
Köksskåpen är dammsugna, urtorkade och luckorna är rena. Så himla fräscht blev det! Nu är köket redo att användas till förvaring. I kökssoffan låg det en gammal madrass som åkte ut direkt, soffan dammsögs och ska nog få lite nytt tyg.
 
Lite fräschare vardagsrum (vilket kanske inte framgår på bilden...)
Påbörjat städning av köket.
Fint var det här!
Sen försökte jag skapa lite hemkänsla med tända ljus. Några små kannor var perfekta ljushållare. Det finns många små skatter bland porslinget, dessa är några. Inga dyra saker, men söta och charmiga.
 
Imorgon blir det tripp till sortergården, diska porslin, och antagligen fortsätta där inne. Det är roligt att röja! Jag har en massa fågelbajs på golv, möbler och kakel som ska få sig en omgång bland annat. Men det luktar redan så mycket bättre tack vare rengöring, eld och doftljus. Många gamla, ruggiga textilier som hamnat på verandan och det gör nog också stor skillnad. Textiler har ju en förmåga att dra åt sig doft... Jag lämnade några droppar eterisk aromaolja i vatten framme i en aromalampa, så kan det stå och kanske sprida lite väldoft under natten.
 
 

Kommentarer

Postat av: Emmelie

Publicerad 2013-11-05 20:14:15

Det kommer bli så himla fint och bra!

Svar: Tack kära du, det hoppas jag med!
Sandra Nordquist

Postat av: patrik

Publicerad 2013-11-05 23:49:01

höddu, jag hörde att det finns sån där rengöringsspray nu, fast som inte har kemikalier. Man liksom sprayar på bakterier. Fast den goda sorten. Så löser de ingrodd smuts samtidigt som de dödar onda bakterier. Man kanske inte borde dricka det, men mer eko kan nog rengöringsmedel inte bli....

Svar: Låter smart! Inget du minns vad det heter? Svårt att googla, då alla svar gäller produkter MOT bakterier...
Sandra Nordquist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela