SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Ser du skogen för alla träden?

Publicerad 2013-11-09 18:48:22 i Allmänt,

Man kan ju undra hur en regnig lördag i november bör spenderas?
I skogen, tillsammans med pappa, traktor, motorsåg och yxa, det blir mitt svar. Flera timmar senare ligger tre lass ved från 6-7 träd här hemma, ögonen är trötta och träningsvärken börjar krypa fram. Endast att balansera i "dörren" (dörr saknas på den sidan, ty traktorn är knappast av nyare modell men ack så trogen) med en fot i hytten och en fot på trappsteget var en bedrift. Efter att ha lämnat skogsvägen bakom oss och tagit oss in i vad som kändes som ett bortglömt ingenmansland, då gällde det bara att hålla i och balansera för glatta livet. Och se upp för piskande grenar. 
Ärligt kroppsarbete där man blir varmt, trött, dyngsur av regnet och får använda varenda muskel i kroppen, det är verkligen en härlig känsla! Som en vis man en gång sa:
Ved är fantastiskt, det värmer hela tre gånger. Först när man tar ned trädet, sedan när man klyver det. Och allra sist så värmer det huset!
 
Sen smakar det aldrig så gott med lite god mat som efter en sån här dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela