SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Serbisk kelim och kameler

Publicerad 2013-11-27 22:50:28 i Inredning, Renovering,

Jag drog med mamma idag för att kika på en fin orientalisk matta som jag hittat, vilket ledde till mattuppvisning när vi kom hem. Hemma fanns det nämligen två serbiska kelimmattor med olika mönster i garderoben. Jag är inte direkt någon person som är bra på inredning, kända mönster eller formgivare, så därför kände jag inte heller till vad en kelimmatta är. 
 
Nu vet jag att det kan se ut ungefär såhär.
Den kan jag få ha i torpet om jag vill. Jag tyckte den var superhäftig så det är klart jag vill det! Den är handgjord av min mammas faster i ull som är färgad av växter. Bara det är tillräckligt häftigt för mig. 
 
Sen fanns det en till rolig grej som egentligen är en väggprydnad, men med lite halkskydd på undersidan kan den fungera som matta.
Meeeen jag kom fram till att det nog inte blir i mitt hus. :) Försökte övertala mamma att plocka fram den, att den visst det passar här på gården!
 
Sen kom vi unisont fram till att den inte passar. Alls. Men vad cool den är! Sorg och helgerån att den ska ligga i garderoben år ut och år in (precis som min kimono från Japan som jag ärvt av farmor, aldrig använd, aldrig ens påtänkt att användas).
 
På renoveringsfronten: Snart är det på väg att hända grejer! I morgon ska det undersökas, mätas, provas och antecknas. Sedan ska prylar inhandlas och efter det så ska det magiskt bli en ny innervägg och fönstret i trappan flyttats en halvmeter eller så uppåt. Var är mina sju små dvärgar när jag behöver dem..?
 
Nu har jag nog dessutom bestämt tapeter till hela kåken. Bara sådär. Fröken Ambivalent har gjort det omöjliga möjligt! Fick hjälp i färgbutiken idag det bara klickade, så nu är även vardagsrummet beslutat. Dags att shoppa lite med andra ord! Även farstun är inredd i tanken, vilket kommer bli stor skillnad mot idag. Stay tuned...

Kommentarer

Postat av: Emmelie

Publicerad 2013-11-28 23:51:49

Vad spännande!!

Svar: I morgon händer det grejer..! Stay tuned!
Sandra Nordquist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela