SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Torprenovering, städning, öppen eld och uggleskelett...

Publicerad 2013-11-03 22:24:00 i Renovering,

Renoveringen inomhus är härmed påbörjad!
 
Det känns så himla bra. Men det kändes rätt kasst i början. Var börjar man, när man inte kan röra sig för där är så mycket möbler ivägen? Både möbler från en lägenhet samt det som var i torpet var inställt där, rakt upp och ner. Så vi tog helt enkelt och klumpade ihop allting utmed väggarna istället och plötsligt kunde man gå där inne!
Sen slängde vi även ut två uggleskelett (!), stackarna har flugit in genom skorstenen och inte hittat ut. Därav fågelskit på väldigt mycket möbler... Enligt min far är det nästan en uggla där inne om året. Sånt himla slöseri och hemskt! En gång var där en levande, som han lyckades fånga med bara händerna och sen släppa ut igen. Japp - nät på skorstenen måste fixas, absolut!
Vi slängde även ut mattorna och bytte gardiner och bara det gjorde rätt mycket för lukt och allmänt intryck. Plötsligt var rummet så himla stort!
Testade även att elda lite i eldstaden, vilket gick alldeles utmärkt! Det blev dock bara mot slutet så vi fick aldrig upp nån värme där inne, så långt tänkte vi inte... Med bara +6 och öppen dörr så var det minsann riktigt kallt! I morgon ska jag göra en rejäl brasa och få igång värmen mer! Då blir det även att shoppa munskydd mot allt damm, sen ska jag dammsuga, sopa och feja och torka rent det värsta. Det är verkligen skitigt, dammigt, äckligt... Mycket fågelbajs i vardagsrummet.
Är riktigt peppad på morgondagen! Nu har vi börjat, nu är det största steget taget. När man börjar ta tag i sakerna så byggs det sakta upp en slags handlingsplan, när man ser var röran finns, var skiten finns, vad som måste repareras, isoleras, bytas, slängas, sparas... Vad sägs till exempel om glasögon i äkta Harry Potterstil?
 
Förutom röjningen i huset så slängde jag igår en hel bil full med tidningar från uthuset. Befriande! Skräpberget där inne är mindre, om än bara lite mindre...
 
På inköpslistan i morgon: Munskydd, timers, städartiklar (och spolarvätska till bilen!).
Att göra: Dammsuga, damma, slänga, elda, skrubba, sortera... Detta är min Att-Göra-Listan för det närmsta tiden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela