SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Fågelbad och rödek

Publicerad 2013-10-20 12:28:00 i Allmänt,

Nu är det bara en arbetsvecka kvar tills jag får stå i min trädgård igen och insupa den härliga atmosfären. Som substitut passade jag på att fota lite idag när jag var ute och jobbade, njöt av höstluften och njöt inte fullt så mycket av att bli blöt och kall... Men det ljuvliga med höstrusk är att man till slut får komma hem, byta till torra kläder, dricka te och ligga under filten. Jag är ju dessutom honungsgalen så enbart botaniserande bland honungsburkarna och välja vilken sort jag ska ha i teet idag gör mig glad... :) Rekommenderar varmt ljunghonung, som namnet antyder gjord av bin som i stort sett bara har tillgång till ljungblommor. Djup, gyllenröd färg och väldigt stark, vuxen smak. Supermumsigt.
 
Den eken hade för övrigt de största bladen jag nånsin sett. Genast börjar jag undra om det är någon slags häftig muterad ek, eller är det en utländsk ek? Det jag kommer fram till är att det antagligen är en rödek. Det är ju roligt, då den tydligen inte är naturlig till ursprunget utan odlad. Men den förekommer vilt lite här och var idag i sydsverige. Roligt att lära sig något nytt!
Inga scouter i sikte på campingen, vilket passar mig utmärkt. Detta är nog den finaste lilla strand jag sett på länge, vackert inramad av bok, ek och asp. Ibland lägger vi i båten här och en vindstilla, dimmig morgon kan det vara helt magiskt...
 
Igår hittade jag fantastiska fågelbad på House of Hedda. Jag vill inte sno deras bilder, men jag kommer med stor säkerhet klicka hem nånting därifrån och då kommer det bilder såklart. De är i gjutjärn med fina fåglar som dekoration. De hade även ett sött litet fågelhus med texten B&B på framsidan, och en liten avsats där man kan lägga lite mat. Om man letar lite finns det helt underbara bord, holkar och bad. Wildlife garden har riktigt fina holkar i form av torp, funkishus, lador och mycket mer! De har även söta små handkarvade fåglar i trä, av vilka jag självklart har en stjärtmes. Den ska sitta i fönstret och locka till sig riktiga stjärtmesar! Den syns här tillsammans med insektsholk, naturtvålar och honung.
 
 
Till våren ska jag verkligen fågelpreppa min trädgård och jag hoppas att jag hunnit snickra ihop något eget fågelhus under vintern! Har aldrig gjort det förut, så jag tänkte börja klassiskt och sen får vi se hur fantasirik och kreativ jag kan vara... :) Tills dess hoppas jag att många fåglar hittat till mitt bord med solrosfrön, vilket mina snälla föräldrar skulle gå dit och fylla på idag. Där finns också jordnötter i en egen matare samt mängder med talgbollar i buskarna. Jag hittade en fågelmatsblandning här hos järnhandlarn som jag tyckte såg trevlig ut; mycket hampafrön, endel solros och rätt lite korn. Av erfarenhet är korn inte särskilt poppis och hamnar mest på marken, så detta kanske är en lagom mix. Får nog bli ett köp innan jag åker hem!
 

Kommentarer

Postat av: Lena

Publicerad 2013-10-20 13:13:49

Meditationsfyllda bilder. Ljuvlig höststämning. Ekollonet så himla fint.
Må gott
Lena

Svar: Tack, vad glad jag blir att de sprider lite skön höststämning.
Sandra Nordquist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela