SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Höstskrud och vårlökar i rabatten

Publicerad 2013-10-14 22:11:00 i Naturkärlek, Renovering,

Jag älskar hösten! Det är kanske ett provocerande uttalande när de flesta spjärnar emot mörkret, försöker fika bort den kommande vinterdepressionen och mest vill ta sovmorgon tills solen åtminstone gått upp och frosten från natten hunnit försvinna.
 
Den senaste veckan har jag till stor del fått njuta av underbara höstfärger på jobbet, då vi åkt båt nästan varje dag. Rostrött, senapsgult, orange, olika nyanser av grönt, begynnande brunt och några kala grenar bland övrig storslagen prakt har kantat vattnet. Illgula aspar, röda lönnar, gulna och falnande björkar. Till detta står kolsvart vatten och blå himmel som kontraster. Inte en krusning på vattnet i morgondimman. Änder som skränande lyfter alldeles intill, och landar lite längre bort med en plask. Varje gång vi stannar och stänger av motorn är som en gåva, en gåva av tystnad, stillhet, lugn.
Helgen fick jag spendera hemma, påtandes i min trädgård. Min. Underbara. Trädgård. Lönnen mötte mig i gulnande prakt med halva sin volym liggandes på marken. Himlen var knallblå i dagarna två och bjöd upp till rabattgrävning.
Nu har jag en nygrävd söderrabatt vid gaveln.  Där samsas höstblommande rosa aster och flox, tillsammans med vita såpnejlikor och ljus tidlösa. Dock börjar den rosa prakten redan på vårkanten. Då hoppas jag det kommer blomma;
  • kvicklök
  • honungslök
  • hyacinther
  • tulpaner
  • pingstliljor
De är nerputtade i jorden tillsammans med lite benmjöl i grupper. Många hade redan fler lökar så jag hoppas de kommer att trivas i solen och ge finfina blommor! Nästa år blir det att fundera på perenna sommarblommor och marktäckare för att göra rabatten komplett. Så jag längtar!
Under lönnen grävde jag ner...
  • pingstlilja
  • krokus
  • blandade smålökar från mammas trädgård; scilla, snödroppe och vårstjärna (antagligen).
För att göra det ännu mer späckat så hamnade 1 kg påskliljor och ett gäng tulpaner under jätte-kornellen. Flower away, pretty ones. Flower away!
Trädgården är rolig för alla! Småfåglarna hade ätit upp all mat, och bara under helgen åt de upp alla nya solrosfrön jag fyllde på i huset. Talgoxe, större hackspett, entita och nötskrika har hittat till maten. Min brorsdotter älskar att komma och hälsa på. Kanske för att där alltid finns något nytt att titta på? Ett nytt hörn att utforska? Just nu var det att åka snålskjuts på presenningen, hoppa i lövhögarna och slutligen bli kastad i en enorm lövhög av farfar. Uteliv är roligt liv!
TIlls nästa gång är jag ute och far på sjön igen. Jobbar ute i ur och skur, mestadels sol i år dock. Ett fantastiskt år för fältarbete, med den vår, sommar och höst som vi haft! I övrigt så planerar vi för fullt vad det gäller tillbygge för badrum, tvättstuga och groventré. Until then, puss och kram från gummibåten en kylig, men oerhört vacker och fridfull kväll på sjön.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela