SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Oreda i uthuset

Publicerad 2013-10-26 22:25:00 i Renovering,

Hemma för helgen! Det innebär att ta itu med nånting på Hjärttorp. Idag blev det uthuset.
Jag vill gärna börja röja där, för att få lite utrymme att placera saker på. När det är dags att röja inne i huset vore det trevligt att kunna ställa ut grejer där, samt att kunna ha redskap och annat på ett bra ställe. Jag får inte plats med hur mycket som helst i verandan och inne i huset ska det ju röjas, inte förvaras mer grejer...
 
Uthuset är dock oredans oreda. Där finns oerhört mycket skräp. Dock visade det sig vara mestadels brännbart; tidningar, papperkassar, kartonger. Så jag slängde sonika allt på en hög, istället för en jämntjock oreda över hela golvet. Utemöblerna hamnar i vad som antagligen är tänkt som ett vedförråd, så jag fick lite utrymme att kasta grejer omkring mig.
Jag åstadkom en "gång" så man i alla fall kan gå från kortsida till kortsida. Alltid något!
Mängden getingbon där inne säger mig att det var en god idé att göra detta efter sommarsäsongen...
Väl inne i oredan så hittade jag några guldkorn. Där finns några stycken korgar som jag kallar potatiskorg och pappa kallar dem nånting i stil med kolkorg. De är i alla fall grunda, ovala och rätt stora. Jag gillar dem skarpt!
Sen finns det även flaskor, mängder med flaskor! Jag gillar verkligen gammaldags glasflaskor med porslinskork, men där fanns även många andra sorter.
Inte riktigt en damejeanne, men charmiga. Dem har var sin airbag i form av en träback och transporterade tydligen Juldricka en gång i tiden. Julmust? Svagdricka? Måste nog rådfråga pappa på den punkten.
Sen tog jag mig en kik på utedasset. Det faller tyvärr i bitar... På grund av grönskan såg man tidigare inte riktigt det enorma hålet i taket. Jag trodde det var bara ett litet hål... Jag tänkte ha det som hönshus, om det går. Men som det ser ut så lutar det nog åt att riva och bygga nytt i så fall. Synd! Det vore roligt att bevara det gamla, men måste man byta mer än 50 % så är det lika bra att göra helt nytt tror jag. Om inte annat så har det regnat in, i vem vet hur många år. Känns inte så värt att försöka bevara nånting då. Men det bevisar bara vilken kraft det ligger i vår kära natur. Grönskan bara SKA, den ska växa, och det spelar ingen roll hur eller var. Den bara ska.
Dagens arbete blev att räfsa löv och röja en gång i uthuset. Det är en sjujäkla massa löv som den där lönnen producerar... Who needs a gym?
 
Kan också stolt konstatera att det nu även finns hackspett (större) samt blåmes vid fågelbordet! Hemma på gården huserat sidensvansarna, en flock på säkert 20 individer kalasar på rönnbären tillsammans med koltrastarna. Riktigt fina fåglar, och ett ljuvligt kviddevittrande sprider dem omkring sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela