SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Sommaren i backspegeln

Publicerad 2013-10-02 20:45:00 i Fotografi, Naturkärlek,

Temat är som vanligt; natur! I år var det en underbar sommar som bjöd på blomsterprakt och stor skörd från trädgårdslandet. Vi grillade nästan varje dag och gjorde alltid hemmagjord potatissallad. Självklart fanns det också alltid en härlig sallad, mestadels gjord på egna grönsaker. Tomaterna blev det nog inte så mycket med, och gurkan är väl inte mogen förrän ungefär nu. Lagom till frosten. Men sallatsblad, mangold, spenat, kryddor och mycket annat, det hämtar vi i trädgården!
 
Jag har så många bilder jag vill visa, så tja... det får jag ju! Det är härligt att ha herrevälde och monopol nånstans, om så bara på en blogg. Hehe. OBS närbildsorgie OBS.
 
Underbara rosa rudbeckia. Min absoluta favoritblomma. Fotad på Rosariet, Jönköping.
Bredbrämad bastardsvärmare, Knivsåsen, Skåne.
Allmän metallvingesvärmare, Knivsåsen, Skåne.
Krollilja... nånstans i Skåne. Botaniska i Lund kanske?
Ett stycke ljuvlig rosenvial som växer mitt i det forna trädgårdlandet i min alldeles egna trädgård.
Sallad med fetaost. Mmmm....
Trädgårdsfest!
 Min favorit vårtbitaren.
Vad gör man med alla hallon i trädgården? En hjärtlig kaka såklart. Dessutom den enklaste kakan med få ingredienser, och för att toppa det hela så smakar den helt förföriskt.
I sommar upptäckte jag dahliorna. Här är en ifrån Rosariet. Sen följde det helt plötsligt en närbildsstudie på mängder av dahlior... de är ju rätt tacksamma på den punkten.
Skogens guld, som viskar om att sommaren inte är evig... men att den nog varar ett tag till! De bruna kusinerna får allt vänta. Det gör inget, vanliga kantareller är ändå min favorit! Smörstekta på macka som gratineras i ugnen med ost på toppen - så ska de ätas!
Tysk kärlek till naturen... En av mina tyska kollegor från sommarjobbet på helgvisit på vår gård. Naturen i Tyskland är inte riktigt lika lättillgänglig här, så besöket liknade mest nån slags mindfullnessläger... :)
Skål och tack för besöket!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela