SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Höst betyder marknad

Publicerad 2013-09-28 17:25:00 i , Fotografi, Naturkärlek,

Förra helgen fick jag trevlig besök som förgyllde tillvaron när det ändå inte var särskilt mycket att jobba med. Men någon måste ju ta helgpasset i vilket fall. Vi åkte till Börjes i Tingsryd och blev besvikna på hästaffären, det var inte alls som jag minns det när jag var där för över 10 år sedan. Har affären förändrats eller är det bara jag som blivit äldre..? I vilket fall så fanns där nästan bara märkeskläder vilket var riktigt trist. Jag ville ha en varm tröja, men det fanns jag istället inne på varuhuset. Där fann jag också lökar till min trädgård! Det blev mer kvicklök, så nu har jag mängder av den. Den är ju helt enkelt så sjukt söt! Dessutom inte så poppis bland vilda djur, antagligen för att det är en slags vitlök. Det är bra, eftersom jag även köpte hyacinter i olika rosa nyanser. Det blev även honungslök, röda tulpaner och vita vackra narcisser (Recurvus). Dessvärre är det få hyacinter i påsarna och det visade sig efteråt att Börjes inte direkt var det billigaste stället att shoppa på... Kanske blir en tripp till Blomsterlandet i morgon om jag orkar, de skulle visst ha ett trevligt och billigare utbud i år! Snälla mamma har dessutom köpt två kilo med påskliljor och pingstliljor (det vill säga Recurvus... det blir många såna!).
I Tingsryd såg vi reklam för en höstmarknad i Alvesta på söndagen. Så givetvis åkte vi dit! Vi blev riktigt förvånade över hur stor det var och mängden besökare. Det var så roligt! 20 kr inträde och väldigt många "knallar". Jag är en honungstok (speciellt nu, då jag funderar på att börja med bikupor i framtiden) och råkade köpa tre sorters honung: Ljung, raps samt med pepparmynta och eukalyptus. Det blev även grovt, supergott bröd, ekologiska KRAV-ägg, en naturlig handkräm och havtornsmarmelad.
Det var även DM i brukskörning/bruksridning, superkul att se alla fina hästar kämpa sig genom kluriga banor och dra tunga stockar. Skogshuggarna fick slita rätt hårt de också med trästockarna... :)
Denna helg är jag ledig och kunde således åka hem till Jönköping, SKÖNT! Så även denna dag var det dags för marknad i stan, dock tror jag kommunen glömt att de skrivit "skördemarknad" i programmet. Nån direkt skördemarknad kan jag inte påstå att där fanns, en riktig besvikelse... Marknad var det ju, men skörden var nog nån annanstans! Fyra ynka stånd som inte sålde nånting av intresse. Så vi drog till Brunstorps Gård och gick på Fruktens dag istället! Köpte Katja och Aroma för provsmakning, mängder med must och saft från Rudenstams, ännu mer honung (med propolis, samt en likadan + nyslungad till mamma och pappa) och en handgjord tvål som luktade mums. Vi kollade på äppelutställning och såg en fiffig mackapär som både skalade, skivade och kärnade ur äpplet bara man satte dit äpplet på ställningen och sen vevade lite! Ha-begär, någon?
Vi hade även med föräldrarnas yrväder till hund till stan och miljötränade. Hon fick följa med en stund och vi la bara fokus på hundträning, och det gick riktigt bra! .et var verkligen toppenträning! Hon var riktigt duktig fast man måste ge henne all uppmärksamhet och verkligen träna på att inte hälsa på allt och alla. Sen fick hon sitta i bilen ganska mycket, även det bra träning och hon är kalasduktig. Älskar att åka bil, hoppar in innan man hunnit öppna helt och sitter/ligger lugnt tills man är tillbaka. Några fler turer till stan så har hon nog lugnat sig betydligt och kan fokusera mer på oss och mindre på omgivningen.
 
Självklart grejas det även med trädgården på Hjärttorp i helgen! Pappa har varit sjuk och inte hunnit vara där med talriksharven, men det gör inget. Nu är fokus på att få ner äppelträdet i jorden! Idag har jag grävt rent en yta där trädet ska stå, tagit bort ALLT vad rötter heter och gjort fint. Det var ju smidigt gjort eftersom allt harvande verkligen gett resultat, det mesta som ligger kvar ligger löst på marken. Dock finns det lite rötter kvar under ytan, jag hoppas harven kan ta det, annars är det väl bara att kavla upp ärmarna... I morgon ska jag köra dit ett lass gödsel, gödsla, gräva ett hål, vattna och PLANTERA. Tjohej! Jorden där är verkligen fantastisk, mycket sand och bara små mängder lera. Perfekt att gräva i, väldränerat och luckert. Med mängder av välbrunnen stallgödsel kan det bara bli bra. :) Jag grävde även klart runt schersminen och tänkte slänga på gödsel där också imorn.
 
Jag kikade på rabatten där jag tänkte plantera lökarna (förutom tulpanerna, det ska vara en rosa rabatt!) men det får nog vänta två veckor tills nästa lediga helg. Jag orkar inte mer den här helgen. Trött tjej just nu... :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela