SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Saknar mitt torp

Publicerad 2013-09-07 19:53:00 i , Renovering,

Jag undrar om jag nånsin kommer kalla det "mitt hus"? Jag är så himla förtjust i att kalla det för mitt torp! Det låter så gulligt och mysigt, och alla man pratar med får genast en adekvat bild av min bostad.
 
Ikväll sitter jag ensam i lilla Ryd, i villan vi hyr. Jag har "helgskiftet" men gör inga avancerade grejer på egen hand. Just nu äter jag godis och orkade inte konvertera fler julianska datum i Excel för tillfället. Vi är inte så fancy att vi vet hur man gör en riktig formel, och de formler jag googlat mig fram till använder alla årtal också. Vår data har inga årtal... Så så blir frågan istället hur man skulle kunna lägga in siffrorna 13 framför de andra siffrorna i kolumnen, automatiskt. Det är nämligen över 40 000 rader i arket...
Alltså får jag konvertera manuellt. Tjohej.
 
Ramlade över en bild från när jag målade på torpet och var nöjd med vad jag gjort. Det är jag ännu! Pappa har varit där och målat toppen på den andra gaveln. Så nu är det bara toppen på denna gavel, lite på trapphuset och lite vid verandan sen är det FÄRDIGMÅLAT! Om en vecka står jag där hemma och vid den här tiden har vi förhoppningsvis både fällt björken, sågat bort stubben och harvat trädgården på baksidan. Kvar att göra efter detta är att kratta bort alla torvor, slänga dem på släpet, placera ut mitt äppelträd, gödsla där (och vattna! Var är regnet??), såklart gräva en enorm grop och slutligen - plantera mitt ljuvliga Transparente Blanche!
 
I framtiden ska detta träd få sällskap av Aroma och Lobo och förhoppningsvis mitt räddade, okända äppelträd. I framtiden ska där även stå päronträd och plommonträd i min fruktträdgård.
På denna bild ser man de rosa och lila höstastern som står i rabatten. Det rosa gör sig så himla fint mot huset, och rosa är ju väldigt fint i allmänhet. Så det blir nog många fler blommor mot husväggarna med den kulören!
 
 
Det gick för övrigt åt nästan en hel hink med rödfärg till denna gavel... Här snackar vi torrt, sprucket virke! Nästa år, eller när vi byter fönster, blir det helrenovering av denna sida. Det är åtminstone min åsikt, men nu är träet något räddat ifall diskussionen drar ut på tiden. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela