SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Trädgårdsdrömmar

Publicerad 2013-09-18 17:33:00 i , Renovering,

Just nu är trädgård ungefär det roligaste som finns! Herregud vad jag planerar, fantiserar, googlar och läser. Och köper tidningar! Trädgårdstidningar är helt fantatiskt rolig inspiration till det hela, och det finns alltid nånting som jag kan ta till mig. Jag älskar att min trädgård är så dynamisk; där händer massor med grejer!
 
Övergripande tema
För mig är det superviktigt att bevara traditionen. Det gamla. Det som fanns så länge, men som försvann i ett nafs när traktorn svepte över Sverige. Jag vill värna om arter som idag missgynnas av vårt homogena landskap, och dit räknas både djur och växter. Jag vill ha en blomning som börjar tidigast tidigt på våren med snödroppar, vide och krokusar för att hjälpa de tidiga insekterna som vaknat ur vinterdvalan. Jag vill ha riktiga växter med färg, doft och nektar. Insekterna ska kunna kalasa som aldrig förr i min trädgård. Eftersom det är ett gammalt torp, har marken aldrig gödslats mer än punktgödsling i vissa rabatter. Hela trädgårdsytan är näringsfattig och ganska sandig, alltså fullkomligt ypperlig för äldre växter som helst vill ha ganska lite näring.
För egen del vill jag ha vissa växter som inte är så vanliga i min region, men ack så vackra. Det viktigaste är att det inte är invasiva växter som konkurrerar ut de mer försiktiga typerna, samt att det alltid handlar om perenner. Eller ettåriga blommor som frösår sig själva. Jag vägrar ha en paradträdgård med växter som inte klarar en svensk vinter.
 
Fruktträdgården
Jag börjar med något bekant, som redan nämnts flera gånger. Denna ska ligga bakom huset. Det är ett tillräckligt lågt hus, så det skuggar inte så farligt mot träden. Nästan inte alls, faktiskt. Hela trädgården är vindskyddad och här på baksidan blir det riktigt, riktigt varmt. Här ska det stå äppel, päron och plommon. Fältskiktet ska vara blomsteräng. Det är väldigt näringsfattigt och jag kommer tokgödsla hos träden men inte på resten av ytan. Jag planerar att så ängsfrö där till våren, lämpligen från Pratensis. De har precis sådana blommor som jag vill ha. Mest hoppas jag att vallmo vill ta sig, det är ett sånt underbart utropstecken och känns Skåne-exotiskt. Vill cikoria växa där blir jag ännu lyckligare. Fröblandningarna kommer i övrigt att fokusera på blommor som är poppis hos humlor, bin och fjärilar, så som vädd, humleblomster, klint, prästkrage, gullviva m.m...
 
Slänten
Här planerade jag tidigare för en blomsteräng, men området är redan bevuxet och behöver inte harvas så som fruktträdgården. Här är bevuxet med både ogräs och blommor och lökar. Det finns en liten lund med några björkar nära uppfarten, och högst upp mot huset står lite buskar; syren, forsythia, och några mer som jag inte minns... Tanken är nu att leka med slänten och tänka stort! Här kan jag plantera många buskar, med större buskar högre upp och mindre längre ner. Jag kan till och med skapa rum med buskar eller häckar. Där det är som lägst kan jag anlägga en grillplats om jag vill. Från den platsen och upp mot huset vill jag ha en klippt gräsgång, och en liten grind ut till vägen. Uppe vid huset slutar/börjar gången med ett valv som ska bekläs med klätterrosor, samt några trappsteg i sten. Om man tittar från vägen mot huset har man en stor träddunge (snarare skog) till höger, med stora lönnar, och slänten till vänster. Även i skogen är det en slänt, men den är ju inte lika uppenbar. Slänten är ganska diffus i tanken, men jag vet en sak. Jag måste ha en magnoliabuske.
 
Stenpartiet
Bakom huset sticker det upp lite berg ur jorden och har helt perfekt solläge hela dagen. Där är varmt som en smältugn när solen är framme, så det är inte svårt att gissa vad som ska växa där... Kärleksört, takört, fetknopp och fetblad såklart! Antagligen ackompanjerade av lavendel, kantnepeta och isop i förgrunden. Suckulenterna är växter som tokälskas av insekter, och i en varm, vindskyddad miljö kan man nog räkna med många besökare.
 
Det finns mycket mer på lager men lite får man väl spara på... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela