SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Tre dagsverken

Publicerad 2013-09-18 16:59:00 i , Renovering,

Här händer det grejer! Oj oj oj, om jag får säga det själv. Och det får jag ju.
 
Helgen som var upplevde jag lyxen av att få åka hem en helg. Jag for direkt till Hjärttorp och satte igång med arbetet. Snälla pappa hade varit där och huggt ner björken som stod nära huset, och mitt i min tänkta fruktträdgård. Oavsett de erfarenheter jag har, så hatälskar jag min inställning till jobb som måste bli gjorda. Varesig jag vill göra jobbet frivilligt, eller om jag måste, så är tankebanorna alltid de samma. "Det här kan ju inte ta så lång tid!" eller "Så svårt kan det inte vara!".
 
Så jag började med att släpa bort alla grenar i varierande storlekar, från björken till kanten av trädgården. Där ligger ändå ett gammalt fallet träd och skräpar. Målet: rengöra ytan så pappa kunde harva där.
Det tog ganska lång tid. Till mitt försvar så grävde jag även upp en pion, vattnade äppelträdet, flyttade på tegelpannor och... dagdrömde. Det är vansinnigt lätt att dagdrömma när jag är där. Tankegångarna bara studsar mellan möjligheterna, eller så sitter jag bara och lyssnar på alla småfåglar och bannar mig själv för att jag inte är bättre på fågelläten.
 
 
Dag två. Dags att ta hjälp av det tunga artilleriet! Motorsågen sågade upp de stora grenarna så jag (vi) kunde släpa bort dem också, samt själva stammen såklart. Runt trädet stod mängder med tegelpannor, som placerades vid huset istället och de trasiga slängdes på min trasiga-tegelpannor-hög vid uthuset. Det området är ett senare projekt... Även vedkubbarna hamnade här på en fin, ostaplad hög.
Nu kan vi harva!
 
 
Nästa uppgift: lasta alla torvor på bilflak. Easy peasy, right?
Jag vill här påminna om att jord väger. Växter väger. Rötter väger.
Jag har nu träningsvärk.
Det blev ungefär jättemånga mer flak med skräp än vi räknade med. Växtlagret i den här biten trädgård är verkligen makalöst tjockt. Har ni nån aning om hur rejäla rötter ljung egentligen har? Jag vet. Har ni nån aning om hur långa rötter ett fingertjockt träd kan skicka iväg? Jag vet.
 
 
Harven har harvat, spaden har grävt. Rötterna kring trädet är hyfsat blottlagda.
Något senare (på söndagen) gav vi nog upp tanken på att dra upp trädet. Vi har inte ens försökt (förutom att såga sönder en rot), men det började regna, jag orkade knappt hålla i en grep, trädet hade helt enorma rötter och harven gick sönder på lördagen och fick svetsas, traktorn fick punka på söndagen vilket tog fyra timmar att fixa... Ungefär då kom mamma förbi med den briljanta idén om att sätta ett stort fågelbord på stubben. Är det tillräckligt brett kan ju inte katten klättra upp där, och det vore ju faktiskt rätt fint.
 
Första, andra, tredje - taget! Alla åkte hem och åt pizza istället.
 
Min tanke med helgen var att 1) harva, 2) ta ner björken, 3) plantera äppelträdet.
Som synes är vi fortfarande på punkt ett och jag hatälskar fortfarande min inställning till hårt arbete.
 
(Jag har sjukt mycket att skriva om min planering av trädgården, det får nog ett eget inlägg. Känner att det kan vara bäst så.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela