SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Våren på Hjärttorp

Publicerad 2014-04-20 21:16:00 i Naturkärlek,

Hittat i trädgården! Där finns mängder med citronfjärilar, humlor och fuksfjärilar. Tycks mig vara vinbärsfuks jag fångat idag och såg många av. Mest glad är jag dock över den lilla gröna krabaten som jag tror är en grönsnabbvinge. Och snabb var den! Det är så roligt att se vad som kikar fram och trivs i trädgården. Mest har jag jag sett jordhumlor men nånting annat fanns där idag, dock väldigt smått och väldigt snabb så jag fick ingen grundligare titt.
 
Citronfjäril, hona (ljusare än hannen men när man bara ser undersidan är de väldigt lika, det syns tydligt när de flyger)
Humla, tror det var en slags jordhumla men den var ganska diffus i färgerna och väldigt flink bland blommorna så jag hann inte riktigt se.
Vinbärsfuks..?
Närbilden på grönsnabbvingen är kanske det sötaste jag sett! Helt gråhårig, med vad som ser ut som enorma ögon och zebrarandiga antenner och ben. Cutie! En pytteliten sak, så man får ha ögonen med sig om man ska få syn på den!
Hittade även den här luringen. Fick hjälp med att bestämma den till rödsköldad asbagge. Kul grej! Ny art för min del men nu kommer den inte undan om jag ser den igen!
 
Såhär ljuvligt kan det vara på Hjärttorp nu. En av lönnarna har gått i blom och om man står under den en sån här solig, varm dag var hummandet från insekterna, främst humlorna, riktigt betyggande. Våren är här - på riktigt!
På en liten skogspromenad sprang vi på både ödlor och en kopparödla. Torde väl vara skogsödlor som ränner omkring, de är verkligen överallt! Så nu har vi kryssat obestämda ödlor, snok och kopparödla. Undrar när första huggormen visar sig? Och var är salamandrarna? Varför bor det varken salamandrar eller grodor i min damm? Den fronten får det verkligen bli bättring på!
 
Hej från biologen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela