SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Våren på slätten

Publicerad 2014-04-16 21:35:00 i Naturkärlek,

Igår tog jag timeout och åkte till Tåkern på fågelskådning! Knåpade ihop en del nya arter för året, däribland gravand, snatterand, någon form av beckasin, rördrom på läte, något som antagligen var en lärkfalk som knyckte en beckasin i flykten, skedand och brun kärrhök i mängder. Underbart soligt men blåsigt. 
På vägen hem stannade vi vid Röttle by och tittade på harrar som lekte i Röttleåns utlopp, ett härligt skådespel att få bevittna på första parkett bara en meter eller två från vattnet! På stranden hittade vi en uppspolad dykarbagge och Cindy fick lära sig att vågor inte är så farligt.
 
Våren är verkligen kommen, humlorna surrar överallt, gärdsmygen sjunger och försvarar revir och så såg vi en räv springa över ett fält. Här hemma skäller rävarna på nätterna så det går rysningar utmed ryggraden, ett ganska läskigt läte om man inte vet vad det är som skriker så mitt i natten...
 
Hej från biologen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela