SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Flytt av vägg

Publicerad 2014-02-04 10:23:00 i Renovering,

Eftersom allting i lilla torpet är byggt av handsågat virke och en trappa som vi inte vet var den kommer ifrån och som precis får plats stöter vi på patrull ungefär hela tiden. Det här med att isolera trapphuset har ju visat sig vara ett VÄLDIGT projekt! 
Väggen med fönstret är redo och väntar på nytt fönster. Men så är det ju tre ytterväggar till och, ja... Den södra hade ungefär noll utrymme mellan trappa och yttervägg, som dessutom på alla sätt är sned och vind. För att få plats med skivor, pärlspont och isolering måste vi flytta på väggen, annars hade den väggen knappt fått någon isolering alls, och det är inte särskilt energieffektivt. Här kommer en balk att få synas på insidan, annars är det helt omöjligt att lyckas med nånting. Men det tror jag blir fint!
Väggen vid dörren är också väldigt knepig, vilket vid tidigare renovering löstes genom att göra runda hörn. Jag är inte så intresserad av runda hörn och för att få dit dörren på ett bra sätt måste vi flytta ut väggen lite.
 
Så vi började helt enkelt med den södra väggen eftersom vi inte kan göra den andra väggen förrän vi fått dörren och ser var allting hamnar. Dags att flytta på en vägg, med andra ord.
Här syns en tidigare vattenskadad balk i botten. Hela detta hörn tycks bestå av sönderfallande virke så det känns inte så dumt att få in nytt, frisk trä som stöttar.
Nya reglar på plats! Fler reglar ska dit i öppningen men solljuset är emot oss, och även om man kan jobba ganska bra i strålkastarsken så är en heldags arbete ute i "friska luften" alldeles tillräckligt. Jag fick gå in och värma mig vid värmefläkten ganska ofta, jag saknar antagligen nånting som brukar kallas Blodcirkulation och fryser sönder varje gång vi är där och jobbar. Det är väl tätat och isolerat lagom tills påskliljorna slår ut och värmen är åter...
Skivor på gång! Denna vägg får vi alltså göra inifrån och ut till skillnad mot de väggar som inte ska flyttas på. Om det ser ut som att någon regel är sned så beror det på att allting annat är snett; reglar är det enda räta i bilden...
 
Under nästa dagsverke hoppas jag på att göra klart den här väggen med reglar, plast, isolering, papp och ytterpanel! Just nu är den igenstängd med plast i väntan på helgen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela