SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Vårtecken 2.0

Publicerad 2014-02-22 23:51:15 i Naturkärlek, Trädgård,

Det är fint att följa våren tycker jag. Det är nog första gången jag följer trädgårdsvåren såhär intensivt och med stor spänning. Har mina lökar trivts? Kommer mina frö från brandliljorna att gro? Har pionerna överlevt vintern? Och kanske framför allt - växer det fortfarande mängder av vita påskliljor i slänten?
 
Det tycks finnas ett positivt svar på allt utom liljefröerna. Det har inte hänt mycket alls där, men våren är ju inte ens här än. Tålamod!
 
I slänten syns begynnande spår av det ena och det andra. Mig veterligen är det på väg både krokus, snödroppar och påskliljor! Under lönnen har det börjat kika upp små blad här och var från min lökplantering. Spännnade! Där hamnade det blandade okända lökar från mammas trädgård och jag räknar med scilla, vårstjärna, vårlök och kanske något mer... 
Sen kände jag att min fågelmatare kan vara en sanitär olägenhet då fåglarna skuttar omkring i maten. Jag VET ju att det är fel, det är väl mest snålheten som gjort att jag använt den matare jag hittat i förrådet. Men för 25 ynka kronor blev det ett nytt fint hus till mina små raringar. De sprätter dock ut maten med en rasande fart, en liter gick åt på en dag...
Först var det endast en modig talgoxe som försökte flyga fram men vågade inte. Nu, två dagar senare, är fågelmängden i trädgården större än någonsin! Nu finns där flera svartmesar (bilden), grönsiskor och domherrar, förutom entitorna, blåmesarna, hackspetten och talgoxarna. Det var ett gytter av fåglar på, kring och under mataren som aldrig förr. Som de pratar!
 
Och bäst av allt! Idag såg jag en tofsmes i busken! Första gången någonsin som jag sett en tofsmes så det var dagens största behållning vill jag påstå! Dessvärre flög den snabbt iväg och ville inte komma fram till maten igen. 
 
Våren lever vidare och jag väntar med spänning på vad trädgården har att erbjuda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela