SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Ambivalens

Publicerad 2014-01-10 10:41:00 i Inredning,

Slutligen tror jag att jag har enats lite mer med mig själv angående vad jag ska ha för tapeter. Just angående vardagsrummet så har jag velat och velat. Fondvägg? Beige? Randigt? 
Nu har jag kommit fram till att fondvägg är från fel sida sekelskiftet. På rätt sida sekelskiftet (vi snackar alltså 1800-1900) hittar vi starka färger och roliga eller lyxiga mönster med breda vita golvlister och vitt golv som kontrast. Jag har falltid pladask för starka kontraster till dessa vita ramar. Och vita ramar har jag gott om i vardagsrummet; tre fönster i vardera väderstreck, en dörr på den fjärde väggen och en eldstad med vit murstock.
 
Först ut är Duro Gammalsvenska, Hudiksvalls Teater. Vi hittade lite mustiga röda medaljongtapeter och ungefär här föll poletten ner. Kärlek! Den har utgått men fanns i lager hos Duro och jag hoppas att de inte kika på fel artikel!
Sen har vi farstun. Den är liten och jag är lite kluven till antingen denna eller nästföljande. Den ser grön ut på bilden men är mustigt röd och guldig i verkligheten. Den ser lite galen ut på skärmen, det får erkännas. Boråstapeter Vintage.
Vidare går vi upp för trappan, vars väggar pryds av vit pärlspont, till hallen på ovanvåningen. Även här är tapetmängderna mycket små, väggarna är låga och vinklarna är många. Denna bild stämmer hyfsat bra men den är något rödare i verkligheten. Boråstapeter Marstrand. Lite sugen är jag allt på att behålla ränderna både i hall och farstu... Eller ska pärlsponten fortsätta upp och klä hallen? *sliter mitt hår*
Ovanvåningen får stå som en mysig och romantisk kontrast till paradnumret på bottenvåningen. Till gästrummet fann jag en ny favorit, i stället för en gråvit färgskala som tidigare tänkt blir den lätt rosa. Boråstapeter Falsterbo.
 
 Det var vad som hanns med. Sen blev huvudet snurrigt. Känner spontant att det blir mönster, mönster, mönster. Men jag är ju lite knäpp i mina preferenser. 
 
Eller så kan man måla allt. Vet inte om jag orkar mer tapetfunderingar. Är väl lika bra att tapetsera sovrummet där jag faktiskt bestämt mig och sen bara blunda och köra.
 

Kommentarer

Postat av: Emmelie

Publicerad 2014-01-11 17:54:02

Jag röstar för bröstpanel och trollslände-tapet.. Allt behöver ju inte vara tidstypiskt jämnt ;)

Svar: Haha, i alla rum eller? ;)
Sandra Nordquist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela