SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Besatt av blommor

Publicerad 2014-03-05 12:26:07 i Trädgård,

"Jag ska ha en enkel trädgård! Mycket gräs eller vild äng och alla rabatter ska vara perennrabatter som kväver allt ogräs"
 
Jomensåatteh... varför sitter jag då och tittar på frö till sommarmalva? Det kan man ju fråga sig. 
 
Nej men jag tror starkt på att ha en lättskött trädgård. Öppna rabatter med mycket synlig jord är inte min grej. Men däremot tror jag att jag kan tänka på mig att fröså lite ettåriga blommor. Så det så! Jag börjar känna att malvor och luktärt är för fina för att motstå.
 
Just nu är jag helt galen i planering av min slänt samt min rosa solrabatt. Jag har stora planer för rabatten, dessvärre är den ju inte enorm till storleken så vi får väl se hur realistiska planerna är. En sak är säker: där måste finnas röd solhatt! Kan vara världens finaste blomma. Och med lite tur kanske nån liten fågel sätter sig och mumsar på fröna efter blomningen. Sen tänker jag mig alunrot med röda blad, spetsmössa och lammöron som marktäckare. Om det finns plats vill jag ha nävor också! Längst bak får det gärna växa prästkragar bland solhattarna. På våren kommer det lite lökar (det var väl tulpaner, hyacinter och kvicklök jag planterade där..?) och på hösten kommer aster och såpnejlika. Så har vi fått in hela året i en rabatt. Storhetsvansinne? Oh please. Jag kommer inte ha så många rabatter så man får väl satsa på de få man har!
Räfsandet och rensningen av hallonsnåren i slänten drivs nu endast av en frenetisk jakt på vad som finns under lövtäcket. Vad kommer att dyka upp när den eviga skuggan försvinner? Vad är det för färg på de spirande små blommorna jag kan se? Sen har jag även insett att jag troligtvis kommer att skapa en liten lupin-kulle bakom uthuset där jag tippar jord från min blivande äng. Jag tänkte först bara fylla igen en grop men det gör väl inget om jag tippar så mycket att det blir en kulle, det är finare än gropar! Det är en del lupinrötter i jorden och de verkar förbaskat härdiga. Men där bak får de gärna växa. 
 
Hälsningar Tant Grön
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela