SandNord

Torprenovering, djur, natur och trädgårdsarbete med en stor släng av nörderi

Bird's the word!

Publicerad 2014-03-02 17:19:00 i Naturkärlek,

Blivit lite fågelskådning i veckan och igår for jag till Hornborgasjön istället för att renovera. Det var ett trevligt substitut vill jag lova! Dagens största behållning var havsörnen som seglade in bland änder och gäss och satt ståtligt i ett träd till vår stora belåtenhet. Turligt nog åkte jag med fågelklubben som kunde peka och förklara och hjälpa mig att hitta rätt, och inte minst låna deras tubkikare!
 
Det kryssades fem nya arter; Mindre sångsvan, salskrake, sädgås, bläsgås och stjärtand.
Andra roliga arter denna vecka; havsörn, strömstare, grågås, storskrak, vigg, bläsand, tofsvipa, smådopping, skäggdopping, kricka, knipa, trana, sångsvan och sötaste söta stjärtmesen!
Dessutom tycks grönsiskorna ha bytt plats med gråsiskor på Hjärttorp. Men de grå är mycket mer försiktiga än de gröna så de satt mest i buskarna och tryckte och tittade avundsjukt på modiga talgoxar och domherrar vid fågelautomaten... 
 
Vigghona i Liljeholmskanalen:
En lustig gräsand i stan...
Andra lustiga typer... :) 
 Idag for jag till Dumme Mosse och hoppades på kungsörn men det blev inte mer spännande än fyra sångsvanar och två grågäss. För att i alla fall få något roligt åkte vi till Dunkehallaån och fick se precis vad vi letade efter; en strömstare! :) Ny för året och helt ny för mamma, så det var roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej på 26 år som renoverar ett gammalt torp i skogen, arbetar som biolog och nördar kring det mesta som rör djur och natur. Min trädgård ska bli en fjärilsrestaurang och mitt hem ska bli en lantlig dröm.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela